IZ NEKIH DRUGIH VREMENA Brigadirski voz krenuo ka Prijepolju povodom 50 godina ORA Beograd-Bar

Nekadašnji akcijaši, graditelji pruge Beograd - Bar, krenuli su jutros brigadirskim jubilarnim vozom iz glavne železničke stanice Beograd Centar u Prokopu ka Prijepolju, obeležavajući na taj način jubilarnu 50. godišnjicu od početka gradnje ove pruge.

Obraćajući se nekadašnjim akcijašima, ministar građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе Goran Vesić je kazao da društvo nikada neće zaboraviti ono što su brigadiri uradili i naveo da se sada rekonstruiše pruga koju su oni gradili.

„Rekonstruisali smo deo od Beograda do Valjeva, a u narednih godinu dana počećemo da rekonstruišemo deo od Valjeva do Vrbnice, odnosno do granice sa Crnom Gorom“, istakao je Vesić i naveo da će ona biti potpuno modernizovana i rekonstruisana. Ocenio je da se danas grade nove brze pruge i putevi, rekonstruišu stari i dodao da akcijaši nisu pravili pruge i puteve danas ne bi imalo šta da se obnavlja.

Predsednik udruženja ORA Beograd – Bar Velizar Popović rekao je da se ovim putem želi postići da se ne zaboravi epopeja dobrovoljnog omladinskog rada.

„Radujemo se obnavljanju železničkog saobraćaja, izgradnji brzih pruga, kao i obnovi pruge Beograd – Bar“, istakao je on. ORA Beograd – Bar odlikovala je ministra Vesića zlatnom značkom ove akcije.

Iz Prokopa je jutros krenulo oko 80 brigadira a usput će im se pridružiti još njih. Jedan od onih koji su na put pošli sa početne stanice Milorad Kozlovački za Tanjug je kazao da je on bio u Zemunskoj brigadi koja je radila prugu Beograd-Bar koja je za njegovu generaciju bila pruga snova. „Beograd-bar je bio dugogodišnji san cele Jugoslavije, ona je bila od strateškog značaja za ovaj deo Balkana. Mi smo sa velikom optimizmom i radošću išli da gradimo tu prugu“, rekao je on.

Ispričao je da je njegova brigada radila u okolini Jabuke, kod Prijepolja i da će brigadiri sutra posetiti naselje u kome su nekada bili. „Radovi su bili fizički izuzetno teški i naporni. Kopali su se duboki kanali uz železnicu za odvod vode tako da su naši ljudi imali žuljeve ali i sreću da učestvuju na jednom tako velikom poduhvatu koji je bio gotovo nezamisliv“, dodao je on. Smene su, istakao je naš sagovornik, trajale po mesec dana, brigadiri su imali izuzetno razvijen društveni život kao i odličnu saradnju sa lokalnom zajednicom. Rad na pruzi je, prema njegovim rečima u srcima brigadira ostao kao lepa uspomena, ne samo na mladost, već i zbog ponosa zato što su učestvovali u izgradnji zemlje i ostvarili veliki san da se ova pruga izgradi.

Planom obeležavanja jubileja je predviđeno da brigadire na stanici u Branešcima dočeka predsednik Opštine Čajetina Milan Stamatović, nakon čega će biti postavljena spomen ploča u čast akcijaša sa teritorije ove opštine koji su učestvovali u izgradnji pruge.

Voz će potom nastaviti ka Prijepolju, gde će u Domu kulture biti održana Svečana akademija „Čelična magistrala srca“ i izložba „Pruga snova“ .

Manifestaciju organizuju Udruženje učesnika ORA Beograd – Bar, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Infrastruktura železnice Srbije, Srbija voz, Srbija kargo, Železnice Srbije ad i opštine Kosjerić, Čajetina i Prijepolje.

Pruga Beograd – Bar građena je od 1971. do 1975. godine, a u izgradnji je učestvovala i omladina iz 13 država, organizujući Saveznu omladinsku radnu akciju „Beograd – Bar“. Tokom petogodišnjeg trajanja ove radne akcije radilo je 12.500 brigadira svrstanih u 234 brigade.

Izgradnja pruge Beograd – Bar bila je najveći građevinski poduhvat te vrste u Evropi, a prugu je svečano otvorio predsednik tadašnje SFRJ Josip Broz Tito trodnevnim putovanjem od Beograda do Bara 30. maja 1976. godine.

 

Ostavite komentar