SAMO PREPORUČENA DOZA KOFEINA Nikako ne unosite više, evo šta se sve tada dešava u organizmu

Kofein je aktivni sastojak nekih od naših omiljenih pića i ima snažan efekat na ljude.

Kofein je u vašoj jutarnjoj kafi, šoljici čaja ili se dodaje vašem omiljenom energetskom napitku a i mnogim popularnim bezalkoholnim pićima.

Međutim, jedan brend limunade je nedavno zatvoren u SAD zbog optužbi da je njen sadržaj kofeina opasno visok, iako je navodno bio unutar preporučenog dnevnog unosa kofeina za odrasle.

Ovo je pokrenulo pitanja o tome koliko je kofeina previše, i da li je važno odakle ga dobijamo, piše Klix.ba.

Iako postoje brojne studije koje pokazuju da neka kofeinska pića imaju zdravstvene prednosti, još uvek postoji  neizvesnost o tome kako bismo ih trebali konzumirati.

Kako kofein utiče na telo

Mnoge ključne funkcije se stalno dešavaju u našem organizmu, uključujući otkucaje srca, protok krvi i cikluse spavanja i buđenja.

Na mnoge od njih utiče adenozin – hemikalija koja se prirodno javlja u telu i čiji je zadatak da nas umori na kraju dana.

„Adenozin je jedna od prirodno proizvedenih supstanci u telu koja dovodi do utišavanja aktivnosti u različitim organima koji su pod stresom ili im je potrebno smanjenje potražnje za energijom“, kaže Kenet Džejkobson, šef odeljenja za molekularno prepoznavanje u Nacionalnom institutu za dijabetes i Disgestivne i bubrežne bolesti u SAD za BBC.

Adenozinski receptori se nalaze na spoljašnjoj površini mnogih ćelija u telu, kaže on, i reaguju na promenu nivoa adenozina u blizini ćelije da pošalju komandu unutar ćelije za smanjenje nivoa njene aktivnosti. Ovo podstiče san u srcu, bubrezima, imunološkom sistemu i drugim tkivima.

Kada konzumiramo kofein, on se brzo apsorbuje u naš krvotok, gde preplavljuje adenozin, sprečavajući ga da se veže za ove receptore i da radi svoj posao.

Zbog toga konzumiranje kofeina može učiniti da se osećamo budnije i energičnije.

Kofein takođe može povećati nivoe drugih neurotransmitera poput dopamina i adrenalina, što može učiniti da se osećate više stimulisanim, kaže Damian Bailei, profesor fiziologije na Univerzitetu Južnog Velsa u Velikoj Britaniji.

Evropska agencija za bezbednost hrane EFSA savetuje zdravim ljudima da piju ne više od 400 mg dnevno i ne više od 200 mg u jednom napitku.

Espreso može da sadrži između 250 mg i 700 mg kofeina, a neka energetska pića mogu biti 500 ili 600 mg.

Dakle, lako je preopteretiti se kofeinom, kaže Bejli, i znaćete kada se to desi jer možete početi da osećate mučninu, anksioznost i razdražljivost i da imate glavobolju.

Takođe možete primetiti preuranjene ventrikularne kontrakcije, dodatne otkucaje srca.

Međutim, umereni unos oko dve ili tri šoljice kafe dnevno nije povezan sa ozbiljnim negativnim neželjenim efektima kod zdravih ljudi, zaključuju stručnjaci.

Ostavite komentar