Kada je ćerke vremešne penzionerke iz Beograda iz sandučeta izvadila oktobarski račun za struju, zbunila se pošto je videla da treba da uplati tek 828,79 dinara.
Obično je račun između 3.000 i 3.500 dinara.
Istovremeno je na poleđini računa pisalo da brojilo nije očitano.
Kako se ne bi dogodilo da joj sa narednim računom stigne očitana potrošnja i za septembar i oktobar, već da budu razdvojena na dva računa, a i kako ne bi ušla u crvenu najvišu zonu, ćerka je odlučila da majčin račun reklamira.
Najpre je dobila odgovor da je uvidom u bazu podataka o krajnjem kupcu električne energije utvrđeno da na mernom mestu registrovanom u bazi podataka pod ED brojem nije ćerka upisana kao kupac, te da shodno propisima zahtev ne može da podnese lice koje nije krajnji kupac, odnosno nema potpisan ugovor o snabdevanju, a usled nedostatka aktivne legitimacije podnosioca ne mogu se uzeti u razmatranje ovi navodi.
I to zbog toga, piše u odgovoru, što je obaveza snabdevača da podatke iz ugovora o garantovanom snabdevanju i podatke o krajnjem kupcu struje tretira kao poslovnu tajnu i čini je nedostupnim trećim licima. Ćerka je ponovila reklamaciju koju je ovog puta potpisala vlasnica brojila, a kada joj je stigao odgovor, ponovo se začudila i zato se i javila „Politici” da prenese svoja iskustva, jer veruje da nije jedina kojoj brojilo nije očitano.
Naime, u odgovoru EPS-a je pisalo da je njen prigovor trenutno neosnovan, a u obrazloženju je još navedeno da se fakturisanje računa za struju obavlja na osnovu podataka koje snabdevaču dostavlja operater distributivnog sistema „Elektrodistribucija Srbija”. Shodno zahtevu koji je ona poslala, snabdevač je prosledio operateru zahtev za kontrolno očitavanje. Kada nadležna služba bude očitala potrošnju, snabdevač će postupiti u skladu sa svojim nadležnostima i izdati korigovani račun.
Na pitanje kako se takve reklamacije smatraju neosnovanim kad je u pitanju neažurnost onog ko očitava, a ne onog ko želi da plati, jer to inače redovno radi, odgovaraju da očitavanje brojila nije u nadležnosti „Elektroprivrede Srbije”, već taj posao obavlja „Elektrodistribucija Srbije” (EDS) koja posluje van sistema EPS-a.
Računi za utrošenu električnu energiju formiraju se na osnovu očitanih stanja brojila. Za svaku reklamaciju koja se tiče neočitavanja, EPS upućuje zahtev EDS za proveru očitavanja. Tek kada EDS pošalje nova stanja očitanih brojila i podatke o potrošnji, EPS može formirati račun sa očitanim stanjima i u skladu sa tim uvažiti ili odbiti reklamaciju.
Čitateljka kaže da ju je ovo dodatno naljutilo, jer zašto se onda šalju reklamacije EPS-u ako nije on nadležan i teraju ljude da lutaju od jednog do drugog. Pritom, samo nije želela da joj dva spojena računa stignu sa iznosom koji neće možda biti u mogućnosti da plati zbog male penzije. A i ne zna da li će moći da ostvari i popust kao redovni platiša ako je već preskočila septembar.
Iz EPS, međutim apeluju da nema potrebe da se ide od šaltera do šaltera, niti teraju ikoga da luta, jer kada EDS pošalje nova stanja očitanih brojila i podatke o potrošnji EPS može formirati račun(e) sa očitanim stanjima i u skladu sa tim uvažiti ili odbiti reklamaciju.